День восьмий

Церква дбайливо зберігає свою ідентичність. Уже більше як дві тисячі років не зістарило Євангеліє – Воно залишається тією ж свіжою новиною і радісним посланням Бога людям. Іноді нам здається , що обряд закрив собою віру, що ми заплуталися в «переказах глибокої давнини», що життя Церкви потемніло, як лик на чудотворній іконі, та ще й покрилося зверху важким окладом.

В основі світу лежить седмиця. Число шість вказує на створений світ, а число сім – нагадує про те, що створене покрите благословенням. Тут – ключ до розуміння святкування суботи. У сьомий день, тобто в суботу, Бог благословив те, що створив, і, відпочиваючи в суботу від щоденних справ, людина повинна була розмірковувати про справи Творця, славити Його за те, що Він усе так дивно влаштував. У суботу людина не повинна була проявляти влади над творінням – копати, рубати, розпалювати вогонь. Молитва та відпочинок повинні були наповнювати суботу. Але оскільки людина згрішила і потрапив під владу спокусника, її потрібно було спасати, а разом з нею і весь Всесвіт. Субота не зцілювала людину, але лише підтримувала в ній духовне життя. Христос зцілив людину і зробив це в перший день тижня – в неділю.

Відкуплення світу – справа більшої любові, ніж створення світу. Те, що Бог, не стомлюючись, створив дивовижний світ, говорить про Його всемогутність і розум. А те, що Він послав Єдинородного Сина, щоб через Ньогоспасти світ, говорить про Його величезну любов. Що ж нам робити? За що нам більше дякуватиБогу? За всемогутність – чи за любов до нас, занепалих? Церква каже: за любов. Церква не скасовує суботи, називає її святом, наповнює молитвою. Але більшим за суботу Церква ставить перший день – неділю. Його ми святкуємо більше, і він для нас – вічне нагадування про Божу любов до нас і за принесенняСебе в жертву за нас.

Неділя – одночасно день перший і день восьмий. У той перший день, деньстворення, Господь створив світло і відділив його від темряви. Як радісно помітити цю подібність з днем недільним. Адже і Воскреслий Христос переміг темряву, зробив її явною і дав можливість людині вийти з неї на світло. Що стосується дня восьмого, то літургійне святкування недільного дня робить нас спільниками блаженної вічності, того вічнотриваючого шлюбного бенкету, про який говорить Євангеліє. Саме днем восьмим називають майбутній вік Отці. Сьомий день створення, в який Бог нічого нового не створює, але керує вже створеним, триває досі. З пришестям Христа і Його праведним Судом почнеться новий день – восьмий – і Царство Христове, йому ж не буде кінця. Так у святкуванні недільного дня з’єднуються обидва кінці історії – її творчий початок і її грандіозне завершення. І вся розкіш цієї богословської трапези доступна кожній людині, що бере участь у недільній молитві.

До речі, і Воскресіння Христове – восьме за рахунком в Біблії і перше за змістом. До нього було три в Старому Завіті: воскрешали отроків Ілля та Єлисей, і один покійник воскрес, упавши на кістки Єлисея. У Новому Завіті Господь воскресив сина Наїнської вдови, дочкуЯіра і Лазаря. Сьоме було воскресіння багатьох святих у Єрусалимі під час Хресного страждання Спасителя: «…гроби відкрилися, багато тіл святих померлих устали, і, вийшовши з гробів по його воскресінні, ввійшли у святе місто й багатьом з’явились» (Мт. 27, 52-53). А Сам Господь воскрес восьмим за рахунком. Але як воскрес? Лише Господь відкрив нам ворота Вічності, до кінця перемігши смерть. Ось і виходить: Його Воскресіння – восьме за рахунком і перше за змістом. Такий і Його день, День Господній, неділя.
Головний день нашого відпочинку – це вічне нагадування про перемогу над смертю. Залишилося тільки привести наше повсякденне життя у відповідність до християнської віри. І якщо ця відповідність відбудеться –тоді ми будемо найщасливішим народом на планеті.

Протоієрей Андрій Ткачов
За матеріалами сайту: http://otrok-ua.ru/

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *