Питання про корван 

Ісуса запитали про збереження ритуальної чистоти, а Він натомість говорить про людей, котрі людське передання ставлять вище від Божого слова. І при цьому Він наводить конкретний приклад. Нам всім відома заповідь Декалогу: «Шануй твого батька і матір твою, щоб довголітній був ти на землі, що Господь, Бог твій, дасть тобі» (Вих. 20:12). Ця заповідь була наскільки важливою, що її порушення каралося фізичним знищенням. «Хто проклинатиме свого батька або матір, скарати того смертю» (Вих. 21:17). Дієслово «шанувати» означає в Біблії не тільки ставитися з повагою, але і допомагати. Іншими словами «шанувати отця та матір» означає, що син повинен допомагати старим батькам та забезпечувати їх матеріально.

Саме це іноді не робилося як нагода виконання іншої заповіді Закону, котрий забороняв порушувати клятву: «Коли чоловік склав обітницю Господеві, чи заприсягся клятвою…, то не можна йому ламати своє слово; мусить він виконати все, що висловив устами» (Чис. 30:3). В часи Ісуса в Юдеї був благочестивий звичай посвячувати своє майно чи його частину Богу. Це був «дар» Богу, котрий підкріплювався обіцянкою, що від сьогодні те, що посвячене Богові, належить тільки Йому, і нікому іншому. Практично «дар Богу» означав дар Єрусалимського Храму. Євангелист Марко називає таке дарування Богові єврейським словом «корван». «Коли хтось батькові скаже чи матері – корван, мовляв, священний дар є те, чим я мав би тобі допомагати» (Мр. 7:11).

Єврейський термін «корван» означає жертву, обіцяну Богові (пор. Лев. 1:2; Числ. 7:13). Згідно пояснення книжників заява корван означала, що благо, майно вважалося священним та ніхто не міг висувати будь-які претензії на це майно і його не можна було використовувати для допомоги будь-кому, навіть, якщо той був у крайній нужді, і навіть, якщо це були власні батьки. Як бачимо, коли хтось промовляв слово «корван», то цим самим міг позбавити близьку людину, навіть, коли вона перебувала в крайній нужді, права користуватися майном чи благом. Заява корван була зобов’язуючою, хоча на практиці ніколи не було такої передачі на користь Храму.

Як бачимо, в Марка 7:11-13 Ісус сурово критикує книжників, котрі створили можливість не дотримуватися Божої Заповіді. Він вказує, що людину забруднюють не предмети, до яких вона може доторкнутися чи з’їсти, але тільки те, що виходить із серця, котре для єврея є місцем розуму та волі; не речі, але тільки люди можуть бути релігійно чистими чи нечистими, тобто подобатися чи не подобатися Богу. Ісус, немов досвідчений лікар, встановлює точну причину зла і Він зі строгою точністю вказує на те місце, котре слід проткнути скальпелем спасіння.

Блаженний Єронім Євангеліє від Марка 7:11-13 пояснює так: «Бог бажає, щоби діти годували бідних батьків та повертали старим ті блага, котрі самі одержували від них, поки були дітьми. Книжники та фарисеї вчили дітей відповідати своїм батькам: «корван», тобто «дар, котрий я обіцяв та принесу Храму, він принесе тобі т полегшення, як, ніби ти прийняв від мене їжу».

Приклад, котрий наводить Ісус: син, котрий посварився зі своїми батьками відмовляється їм допомагати під приводом обіцянки, котру він дав Богові передати в Храм своє майно. Адже він не може порушити обіцянку дану Богу. Таким чином, він знаходив оправдання тому, щоби не дотримуватися заповіді пошанування своїх батьків. Ісус виступав проти такої релігійної системи законників, котра ставить норми та правила вище любові, вище потреб людини. Як бачимо, книжники, в намаганнях виправдати свої правила, знаходили оправдання в самому Писанню. Проте той, хто тлумачить Писання наперекір любові Бога, той принижує своїм тлумаченням Слово Боже.

Напевно, що серед книжників та фарисеїв були і дволичні брехни, але в більшості це були люди серйозні та чесні. Проте в багатьох із них була одна слабкість: бажання подобатися людям своєю праведністю.

У грецькому тексті Нового Завіту слово «лицемір» означає «актор», котрий намагається сподобатися публіці. Правильно звершити омиття, дотримуватися різни правил та норм поведінки – це видно усім. Те, що ти при цьому можеш бути переповненим заздрощами, ревністю та гордістю – це непомітно нікому. Фарисеї намагалися подобатися самим собі. Їхня праведність полягала в дотриманні правил та закону, як письмового, так і усного.

Ісус підтверджує свою думку про фарисеїв пророцтвом Ісаї, про людей, котрі підміняють заповідь Божу своїм вченням. «Через те, що цей народ устами тільки зближається до мене й губами тільки мене шанує, а серце своє віддалив від мене, і страх його передо мною – то лише вивчена заповідь людська» (Іс. 29:13).

Ісус не відкидав передання з його нормами та правилами, бо без правил неможливо існувати в людському суспільстві, але для Ісуса важливим є те, щоби ці правила співвідносилися із милосердям та любов’ю – єдиною заповіддю майбутнього віку, законом Царства Божого.

На закінчення хочеться зазначити, що в пізній раввіністичній традиції, котра виникла в ІІ столітті після Різдва Христа, говориться про те, що, якщо через обіцянку можуть постраждати батьки чи вони можуть залишитися без належної підтримки, то такої обіцянки не слід дотримуватися.

Використана література:

Б. И. Гладков. Толкование Евангелия. — Сергиев Посад: Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 2008. С. 345

Благовестник, или Толкование блаженного Феофилакта, Архиепископа Болгарского. В 3 т. Т.1. — К.: Типография Киево-Печерской Лавры, 2006. С. 260

Фергюсон C. Б., Изучаем Евангелие от Марка, Харків 2000.

Райт Н. Т. Марк. Евангелие. Популярный комментарый/Пер. с англ. (Серия «Читая Библию»). – М.: Библийско-богословский институт свя. Апостола Андрея, 2008.

И. Ивлиев. Евангелие от Марка. Богословско-єкзегетический комментарий / (Серия «Современная библеистика»). – М.: Издательство ББИ. 2017.

 Ф. Зиг. Евангелие Иисуса Христа от Марка/ перекл. Із пол. Ірини Буряк. Людмили бурлевич. Т.1 – Мінськ, «ПРО ХРИСТО» 2017.

Джорджіо Дзевіні, Lectio divina для щоденного життя: Євангеліє від Марка/ перекл. о. Т. Окіс, О. Бодак, Львів: Видавництво «Свічадо» 2016.

Райт Н. Т. Марк. Евангелие. Популярный комментарый/Пер. с англ. (Серия «Читая Библию»). – М.: Библийско-богословский институт свя. Апостола Андрея, 2008.

Фото ілюстративне, створене:Gift photo created by freepik – www.freepik.com

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.