Вхід Господній в Єрусалим

Страсний тиждень

Страсний тиждень має виняткову вагу для нас, християн. Кульмінацією цього тижня є Страсна П’ятниця та Пасха.

Спробуємо впродовж цих днів роздумувати нас уривками Євангелія від Марка та зрозуміти хронологію тих подій, які відбувалися протягом тижня. Першим уривком, над яким ми будемо роздумувати є уривок Євангелія від Марка: «Коли вони зблизились до Єрусалиму, до Витфагії і Витанії, біля Оливної гори, посилає двох своїх учнів, кажучи їм: “Ідіть у село, що перед вами, і скоро ввійдете у нього, знайдете прив’язане осля, на яке ніхто з людей ще не сідав. Відв’яжіть і приведіть його. А коли вам хтонебудь скаже: Що то ви робите? – відкажіть: Господь його потребує, – тож негайно відішле його назад сюди. Пішли ті і знайшли осля, прив’язане коло дверей, знадвору, на роздоріжжі, – і відв’язали. Деякі ж із тих, що там стояли, сказали їм: “Що робите, що ото осля відв’язуєте?”. Ті їм відповіли, як сказав Ісус, тож їх відпущено. І приводять осля до Ісуса, кладуть на нього свою одежу, і всів він на нього. А многота стелила свою одіж на дорозі, інші ж – віття, нарізане в полі. Ті, що йшли попереду, і ті, що слідували ззаду, викликували: “Осанна!. Благословен, хто приходить в ім’я Господнє! Благословенне грядуче царство батька нашого Давида. Осанна на висоті!”. І ввійшов у Єрусалим, у храм, і оглянув усе, а що було вже пізно, то вийшов з дванадцятьма у Витанію» (Мр. 11:1-11).

Одного весняного дня, 30 року, в Єрусалим увійшло дві процесії: одна – селян, інша – імператора. Зі Сходу Ісус в’їхав на осляті, вниз із Єлеонської гори і при цьому Його вітали Його ж послідовники. Ісус походив, як ми знаємо, із села Назарет і всім проповідував про Царство Боже. Його послідовники, в основному, селяни та рибалки. Він відправився із Галилеї в Єрусалим.

З протилежного боку, із Заходу, в’їжджав Понтій Пилат, римський імператор Ідумей. Він увійшов в Єрусалим, на чолі римської імперської кінноти та солдат. Якщо вхід Ісуса проголошував Царство Боже, то вхід Пилата проголошував імператорську владу. Ці дві процесії уособлюють центральний конфлікт Страсного тижня, котрий привів до розп’яття Ісуса.

Військовий парад Пилата був не тільки демонстрацією римської імператорської влади, але так само римської імператорської теології.

Римські намісники в Юдеї мали перебувати в Єрусалимі під час всіх найбільших єврейських свят. Вони робили це не через повагу до релігійних поглядів євреїв, але тому, щоби у місті не виникли якісь незвичайні ситуації, особливо на єврейську Пасху, коли євреї згадують визволення єврейського народу. Пилат жив в Кесарії, в місті на узбережжі. Там перебувати йому було приємніше, аніж в Єрусалимі, бо Єрусалим завжди видавався для римлян провінційним, партизанським, а іноді і ворожим містом. Проте на основні єврейські свята Пилат, як і його попередники, відправлявся в Єрусалим.

 Можемо собі тільки уявити цей тріумфальний імператорський вхід у місто. Це була демонстрація сили та влади: вершники на конях, піхотинці, шкіряні обладунки, зброя, прапори, золоті орли, звук крокуючих ніг, барабанний дріб. Це все відображало владу Риму. Проте так само це і свідчило про римську імперську ідеологію, бо імператор був не просто правителем Риму, але і сином Божим. Це розпочалося з імператора Августа, котрий правив Римом із 31 року до н.е. по 14 н.е. Його наступники продовжували носити божественні титули, в тому числі і Тиберій, котрий правив в часи Ісуса (з 14 по 37 рр. н.е.).

Повернемося до подій, про котрі говорить Марко: коли Ісус наближався до міста зі Сходу, Він говорить до двох своїх учнів, щоби вони пішли в сусіднє село та взяли віслюка, котрого вони там знайдуть, котрий ще ніколи не використовувався для їзди. Вони роблять це і Ісус в’їжджає на осляті вниз з Єлеонської гори, оточений Своїми послідовниками. Котрі стелили перед Ним свої одежі та кидали віття дерев на дорогу, кричачи: «Осанна! Благословен, хто приходить в ім’я Господнє! Благословенне грядуче царство батька нашого Давида. Осанна на висоті!» (Мр. 11:9-10).

Для того. Щоби зрозуміти глибший смисл цього, що відбувалося звернемося до символів пророка Захарії. В нього цар прибуде до Єрусалиму: «Ось цар твій іде до тебе, справедливий і переможний, смиренний і верхи на ослі їде, на осляті, на молоденькій ослиці. Я знищу колісницю з Ефраїму й коня з Єрусалиму; воєнний лук буде зламаний. Він оголосить мир народам, і влада його буде від моря аж до моря, і від Ріки до кінців землі» (Зах. 9:9-10). Цей цар, що приїде верхом на осляті прожене із землі війну: не буде більше ані бойових колісниць, ані бойових коней, ані луків. Наступить ідеальний мир, а цей цар стане царем миру.

Вхід Ісус свідомо протиставляється тому, що відбувалося в іншій частині міста. Якщо вхід Пилата – це символ сили та слави Римської імперії, котра правила світом, то в’їзд Ісуса – це воплочення Царства Божого. Цей контраст між Царством Божим та царством дому Цезаря є центральним в Євангелії від Марка, в історії Ісуса і в подіях Страсного Тижня. Протистояння цих двох царств продовжиться до останніх годин життя Ісуса. Ми всі знаємо, що Страсний Тиждень закінчується стратою Ісуса, а цілий Страсний Тиждень – це ніщо інше, як історія протистояння Ісуса із тими силами, котрі правили в Його світі.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.