Гостинність в Біблійні часи

Звичай двічі розсилати запрошення на празник характерний для деяких частин Сходу. Підтвердження цієї традиції міститься в Біблії. За деякий час до початку святкування посилалося перше запрошення. Пізніше слуга приходив ще раз сповістити, що все вже готове. Один приклад цього знаходимо в притчі про звану вечерю: «Один чоловік справив вечерю велику й запросив багатьох. Під час вечері послав він слугу свого сказати запрошеним: Ідіть, усе готове» (Лк. 14:16-17).

* * *

«Піди на шляхи та огорожі й наполягай увійти, щоб дім мій наповнився» (Лк. 14:23).
На Сході, від людини, яку кликали кудись, очікували відказ під час першого запрошення. Запрошувач повинен був переконати гостя в необхідності його присутності на святі.

* * *

Святкували в давнину переважно в нічний час в яскраво освітлених кімнатах. Людину, яку проганяли із празника, викидали з цієї освітленої кімнати в глибоку темряву: «темряву кромішню» ночі. В науці Ісуса Христа день суду буде схожим до вигнання із празника (Див.: Мт. 8:12). На Сході світильник, зазвичай, залишали горіти цілу ніч. Люди боялися темряви, тому вираз «темрява кромішня» найбільше підходить для опису майбутніх покарань неправедних.

* * *

Стільців не було в ранні біблійні часи. Вони знахордилися тільки в царському палаці чи використовувалися в час якихося церемоній. Пророк Амос був перший, хто згадав про традицію «вилежуватися на ложах» під час їжі (Пор.: Ам. 6:4).
В часи Ісуса Христа римляни також лежали на ложах під час їжі.

* * *

Поважних гостей запрошували в кімнату з більш високою підлогою, ніж в інших кімнатах. Така кімната була призначена для особливих випадків.

* * *

Гостям висловлювали повагу, саджаючи їх по праву руку від господаря під час трапези. Друге за значимістю місце було зліва. Ісус засуджував фарисеїв за те, що вони прагнули зайняти найпочесніші місця, коли їх запрошували на бенкет..

* * *

Розвагами та празнику були танці. Коли блудний син повернувся додому, його зустріли музикою і танцями (Пор.: Лк. 15:24-25). В основному танцювали жінки та дівчата, хоча іноді це робили і чоловіки. Давид танцював перед Ковчегом Завіту, коли його переносили в Єрусалим (Пор.: ІІ Цар. 6:14).

* * *

Гостинність стала невід’ємною частиною життя ізраїльтян. Чоловіки на Сході вірили, що гості посилаються Богом, тому потурбуватися про добру зустріч вважалося священним обов’язком. Коли Авраам приймав трьох незвичайних подорожніх, його ентузіазм був переповнений проявом східної гостинності (Пор.: Бут. 18:2-7). Ми, зазвичай, вважаємо гостями друзів та знайомих, а на Сході гостей ділили на три групи: друзі, мандрівники та вороги.

* * *

Гості-мандрівники. Східна приказка говорить: «Кожний мандрівник – бажаний гість». Сучасні арабські бедуїни сидять біля входу в свій шатер, так як колись сидів Авраам, щоби здалека побачити мандрівника чи гостя (Пор.: Бут. 18:1).

* * *

Важливим аспектом східної гостинності є те, що ворог можу бути прийнятий як гість. Поки він залишається в такому стані, то знаходиться в повній безпеці, а до нього відносяться як до друга. Деякі племена кочівників і досі вірять, що ворог, який «доторкнувся входу шатра, перебуває в безпеці».

* * *

Привітання, з яким входять в арабський будинок чи шатро бедуїна, носить велике значення. Зазвичай, це буває так: гостя говорять: «Шалом алейхем», що означає «Мир вам», на що хазяїн відповідає словами: «Ва алейхем ес-шалом», тобто «і вам Мир».
Після привітання наступає цілування. Чоловік кладе свою праву руку на плече гостя та цілує його в праву щоку, а потім навпаки. В Святому Письмі ми знаходимо, що привітання поцілунком було широко розповсюджене. Наприклад, Яків цілував свого батька, Ісав цілував Якова, Йосиф цілував братів, Аарон цілував Мойсея, Мойсей цілував Яфора, Йонатан та Давид цілували один одного, батько цілував блудного сина, коли той повернувся додому.

* * *

Гості знімали своє взуття, перед тим як увійти в головну кімнату будинку. Це було необхідно, тому що вони сиділи на килимах чи тахтах, піджавши під себе ноги. Взуття могло помастити одежу чи покриття. Такий порядок пов’язаний із велінням Господа скидати взуття на святому місці. Біля палаючого куща, Господь сказав Мойсею: «Не наближайся сюди! Скинь взуття з твоїх ніг: місце бо, що на ньому стоїш – земля свята» (Вих. 3:5).

* * *

Після поклону, привітання та цілування гостю обмивали ноги. Слуга поливав гостю воду на ноги над міс дою мискою, обмиваючи руки та витираючи рушником. Коли Ісус був із Своїми учнями, Він Сам замість слуги обмив їхні ноги та попросив, щоби і вони так робили: «Тож коли вмив вам ноги я – Господь і Учитель, – то й ви повинні обмивати ноги один одному. Приклад дав я вам, щоб і ви так робили, як оце я вам учинив. Істинно, істинно говорю вам: Слуга не більший за пана свого, а посланий не більший за того, хто послав його. Знавши те, щасливі будете, коли так чинитимете» (Ів. 13:14-17).

* * *

Традиція помазання гостей є дуже давньою. Вона була широко розповсюджена серед народів Сходу. Для цієї мети використовували чисту оливкову олію, а іноді до неї додавали спеції.
Симон, фарисей, не надав Ісусові належної гостинності: «Поцілунку ти мені не дав…Оливою не намастив ти голови моєї…» (Лк. 7:45-46). Давид цю традицію увіковічнив, згадавши її в Псалтирі: «…ти голову мою помазав миром…» (Пс. 23:5).

* * *

Поширеним напоєм, котрий давали гостю, була вода. Це було знаком того, що людину вважали гідною перебувати на гостині в цьому будинку. Подати води – це найпростіший спосіб подружитися із людиною. «Хто напоїть вас кухлем води тому, що ви Христові, – істинно кажу вам, – той не втратить своєї нагороди» (Мр. 9:41).

* * *

Жителі Сходу згадували Бога в щоденних розмовах. Здивована людина найчастіше вигукувала: «Машала!», – що означає: «Ось що робить Бог!». Цей самий вигук проказав Валаам багато століть назад: «…свого часу буде провіщено Якову та Ізраїлю, що Бог творитиме» (Чис. 23:23). Коли людина говорить про свої палини на майбутнє, то завжди говорить: «Якщо Бог дозволить». Так радив поступати в своєму посланні Яків: «Коли на те Господня воля, будемо жити, і це чи те робити» (Як. 4:15).

За матеріалами сайту “Біблійні факти”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.