Архангел Михаїл: воїн і цілитель

21 листопада наша Церква возвеличує Архистратига Михаїла та інших Небесних сил безтілесних. Цей празник, хоч і не входить до числа дванадесятих, тим не менш, має велике значення для Церкви, а своїм корінням сягає в глибоку давнину.

Перша згадка про цей празник з’явилася в IV столітті, з рішенням Помісного Ладіокійского собору (363 близько року н.е.),на якому була засуджена єресь поклоніння ангелам і іншим небесним чинам як творцям і повелителям всесвіту.

Але, відкинувши думку про владу ангелів над світом, Церква проголосила правильне розуміння їх як служителів Божих і встановила на їхню честь свята.

Небесна ієрархія

Існує передання Церкви, яке знаходиться у Псевдо-Діонісія Ареопагіта та опирається на згадки ангельських чинів у Посланнях святого апостола Павла та інших текстах Писання. Згідно з ними, небесні сили діляться на три ієрархії, кожну з яких в свою чергу складають три чини. У першу, вищу ієрархію, входять Серафими, херувими і престоли. Серафими – полум’яніючі, вогняні – найбільші з духів, які горять любов’ю до Бога і запалюють нею інших. Херувими – втілення премудрості Божої, помічники в правильному та правдивому Богопізнанні. Престоли – служителі Божого правосуддя.

Другу ієрархію становлять Господства, Сили і Власті. Господства панують над усіма чинами Ангелів, а також – над земними володарями. Саме вони вчать людей перемагати свої спокуси і пристрасті, долати їх і управляти ними. Сили допомагають у духовному зміцненні, несуть людям чудеса і дар чудотворення для Божих обранців. Власті стоять на варті перед хитрощами і нападами диявола і допомагають боротися з ними, відкидати його напади.

У третю ієрархію входять Начала, Архангели і Ангели. Начала вчать земну владу правити не заради себе, а для Бога і для людей. Архангели – відкривають волю Божу. Найближче до нас Ангели – наші наставники до праведного життя, охоронці та помічники у виконанні заповідей Господніх.

Чому Архангел вище серафимів?

Чому саме Архангел Михаїл піднесений над іншими чинами?

Як оповідає переказ, саме Михаїл, чиє ім’я в перекладі означає: «Хто яко Бог», на початку часів, коли збунтувався сатана проти Господа, вигукнув: «Станьмо покірно перед Творцем нашим і не помислимо неугодне Богові» та переміг відступника. З тих пір Михаїл не просто Архангел – він Архистратиг, ватажок всього ангельського воїнства.

Про Архангела Михаїла оповідає як Старий, так і Новий Завіт. Він оберігає наш світ від першого дня і буде оберігати до самого останнього: як на початку часів Архистратиг бився з відступником Денницею, так і вкінці битиметься з Драконом – дияволом і переможе його. А Писання дозволяє нам простежити, як ім’я славного Архангела з’являється в ключових моментах біблійної історії.

Князь Ізраїльського народу…

Архангел Михаїл став охоронцем Ізраїльського народу при його виході з Єгипту. Він ішов перед ними, під час їхнього шляху в Землю Обітовану – вночі, у вигляді вогняного стовпа, вдень – у вигляді хмарного. Через архангела Михайла з’явилася сила і воля Божа, занапастила фараона і його воїнів, що мчали за ізраїльтянами.

Архангел Михаїл з’явився Ісусові Навинові перед взяттям Єрихону: «Якже Ісус був під Єрихоном, звів він очі, аж бачить: стоїть перед ним якийсь чоловік з голим мечем у руці. Підійшов до нього Ісус та й питає: «Чи ти наш, чи з ворогів наших?». А той відказав: «Ні! Я начальник Господнього війська; прийшов я тепер». І впав Ісус лицем до землі, поклонивсь та й каже до нього: «Що велить мій владика слузі своєму?». Начальник Господнього війська й каже до Ісуса: «Скинь з ніг твоє взуття, бо місце, де стоїш, святе». І Ісус вчинив так» (Нав.5,13-15).

Архангел Михаїл врятував трьох юнаків з вогненної печі: «Тоді цар Навуходоносор здивувався, встав притьмом і заговорив до своїх радників, мовивши: «Чи не трьох мужів ми вкинули в вогонь зв’язаних?» Ті ж у відповідь цареві: «Справді так, царю!». Знову заговорив він і сказав: «А он я бачу чотирьох мужів незв’язаних, що ходять у вогні, і не видко на них шкоди, а вид четвертого схожий на сина Божого». Тоді Навуходоносор приступив до челюстей розжареної вогнем печі й заговорив, кажучи: «Седраху, Мисаху та Авденаго, слуги найвищого Бога! Вийдіть і приступіть сюди!» І вийшли Седрах, Мисах і Авденаго з-посеред вогню. Сатрапи, правителі, намісники й радники царські зібралися, щоб дивитись на цих мужів, над тілом яких вогонь не мав ніякої сили: волосся в них на голові не обсмалилось, одежа на них не змінилась, і чад вогню їх не торкнувся. Тоді Навуходоносор заговорив, мовивши: «Благословен Бог Седраха, Мисаха та Авденаго, що послав свого ангела й визволив своїх слуг, які поклались на нього і не послухалися царського наказу, а віддали своє тіло, аби не служити й не поклонятись ніякому іншому богові, крім свого Бога» (Дан.3,91-95).

Михаїл по-різному допомагав своїм побратимам, як сказано в книзі пророка Даниїла. До пророка з’явився архангел Гавриїл і розповів, як тяжкий був його шлях: «…князь перського царства чинив мені опір двадцять один день, аж ось Михаїл, один із перших князів, став мені у пригоді, і я зоставив його при перському цареві… я вкажу тобі, що написане в книзі правди. Та нема нікого, хто б мене підтримав проти отих, крім Михаїла, вашого князя» (Дан. 10,13;21).

Пророк Даниїл дізнався і записав також волю Божу про участь архангела Михайла в останній Битві: «І в той час устане Михаїл, князь великий, що стоїть на варті синів твого народу. Той час буде часом скрути, якої не бувало від тоді, як постали люди, аж до сих пір. Але на той час твій народ спасеться, всі, які будуть знайдені записаними у книзі» (Дан. 12,1).

«І тоді, як сам архангел Михаїл, змагаючись із дияволом і сперечаючись із ним про тіло Мойсея» (Юд. 1,9). З волі Божої воно повинно було залишитися прихованим від його народу, щоб той не влаштував собі «культу Мойсея» і, при схильності старозавітних ізраїльтян відвертатися від Бога Єдиного, не перетворив останки пророка в предмет язичницького поклоніння. Диявол же звичайно, вельми хотів, щоб сталося саме так, але на його шляху став Михаїл.

Це місце з Писання свідчить не тільки про вічне протистоянняАрхистратига і Падшого ангела, а й про дивовижне смиренняМихаїла: «Сам архангел Михаїл, змагаючись із дияволом і сперечаючись із ним про тіло Мойсея, не наважився винести зневажливого суду, а сказав: «Нехай тебе Господь судить» (Юд. 1,9). Наділений найбільшою силою, Михаїлвизнає та кориться Божій волі.

Остання битва

Найбільш відоме свідоцтво про архангеле – Архистратига міститься в Одкровенні святого Івана Богослова. Це участь Михаїла в битві Судного дня. «І сталась на небі війна: Михаїл та його Анголи вчинили зо змієм війну. І змій воював та його анголи, та не втрималися, і вже не знайшлося їм місця на небі. І скинений був змій великий, вуж стародавній, що зветься диявол і сатана, що зводить усесвіт, і скинений був він додолу, а з ним і його анголи були скинені» (Одк. 12,7-9).

АрхистратигМихаїл займає чимало місця і в християнському Переданні. Так, саме архангелу Михаїлу «вручена» труба Страшного Суду, яка повинна своїм звуком підняти з гробів і могил всіх покійних від початку часів.
Архангел Михаїл у апокрифах

В християнському апокрифі, неканонічне «Євангеліє від Никодима», в якому міститься розповідь про сходження Христа в ад, свідчиться, що саме Михаїлу були доручені душі праведників, які очікувалиспасіння.

Саме Архистратиг, згідно іншого апокрифу, «Одкровення Павла» омиває душі праведних перед тим, як їм увійти в Новий Єрусалим.

А у відомому творі «Ходінні Богородиці по муках» саме архангел Михаїл супроводжує Діву Марії в Її скорботному шляху по аду, розповідає Їй про грішників і пояснює, чим заслуженеїхнє покарання.

Спаситель Риму від чуми і покровитель Нілу

До архистратигаМихаїла вдаються з молитвою і як до цілителя – адже хто, як не він, може відігнати злого духа?

Цілителем з’явився Архангел при одному з найвідоміших своїх чудес: 590 роціРим косила чума, і святитель Григорій Двоєслов,Папа Римський, провів урочисту ходу-молебень завизволення міста від лиха. Тоді з’явився архангел Михаїл, і Папа побачив, як Архистратиг вкладає меча в піхви. З того дня чума пішла на спад.

Цікаво, що християни копти присвятили Архангелу Михаїлу Ніл і, 12 червня, в день розливу річки, прославляють за це Архистратига.

На Русі Архангел Михаїл відомий дивом спасіння Новгорода Великого від Батия в 1239 році. Згідно Волоколамського патерика, Господь і Пречиста Діва послали Архангела, щоб той затулив шлях хану. Батий сам свідчив про це, побачивши в Києві фреску із зображенням Архангела: «Цей мені заборонив іти на Новгород Великий».

Не варто забувати, що архангелМихаїл бореться не поодинці і сьогоднішнє свято присвячене не йому одному, але всьому небесному воїнству. Цілий сонм Ангелів, Архангелів, Начал, Сил, Властей, Престолів, Господства, Херувимів і Серафимів бореться за наші душі і завжди готові молити за нас перед Богом і протистояти дияволу.
{source} <div class=”share42init”></div><script type=”text/javascript” src=”https://www.dyhdzvin.org/share42/share42.js”></script> {/source}

Схожі публікації:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *